Nincs több elvesztett vásárló – itt a SzabadKassza
Ünnepélyes keretek között 2022. október 17-én a tököli Natura Gyógyszertárban elindult a Pharma Cloud legújabb üzleti szolgáltatásának tesztüzeme. A SzabadKassza nevű önkiszolgáló kassza szolgáltatás nemcsak a vállalat életében és portfóliójában jelentős állomás, hanem a hazai patikapiacon is – a szabadpolcos modellben működő gyógyszertárak közül a Natura az első, ahol mostantól önkiszolgáló kasszánál is fizethetnek a vásárlók.
Évának nehéz napja volt. Minden feladata besűrűsödött, a munka rohanós lett, és miközben próbálta uralni a káosz felé sodródó projekteket, az új cipőjéből érkező fájdalom nap végére minden türelmét elemésztette. És hol volt még az este! Hazafelé indulva próbálta az esti feladatait átszervezni, mert a kínzó fájdalom miatt csak vonszolta magát. Eszébe jutott az üres hűtő és a küldemény, amit már csak ma vehet át a postán, és még a patikába is be kell ugrania, mert reggel a kedvenc alapozója utolsó cseppjeit préselte ki. Itt egy pillanatra eljátszott a gondolattal, hogy másnap felnyitja a tubust, hátha valamit még kinyerhet az oldaláról, de ezt gyorsan elvetette. Végül is a patikába csak be kell lépni, gondolta, előtte megy el. Az lesz a leggyorsabb. A posta és a bolt nagyobb kihívásnak tűnt.
A gyógyszertárban nem várt látvány fogadta. Az ajtónál bentebb nem is jutott, előtte hosszú sorban várakoztak az emberek, hogy a tárához léphessenek. Persze, hisz mindenki munka után jött, most ér rá, …és mindenki most beteg… Már a gondolattól is borsózott a háta, hogy ennyi ember között várakozzon, ki köhög, ki tüsszent egyet, Éva pedig szinte látta a felé repülő vírusokat. Lélegezni sem volt kedve. Várakozás közben jobbra fordulva kereste tekintetével az alapozót és a mágikus 13-as árnyalatot, és míg a kozmetikum a mellette lévő vitrinben karnyújtásnyira volt, a lehetőség, hogy azonnal távozzon is vele – legalább húsz percnyire. Húsz perc. Mire átér a postára, az még tizenöt, ott is sorban kell majd állni, és ha a boltot kihagyja, se vacsora, se reggeli. Cserébe így is későn ér haza. Végül úgy döntött, nem vállalja a húsz percet a patikában sorban állva, helyette beszalad a mellette lévő drogériába, és leemel egy másik alapozót. Maximum megismerkedik egy új márkával – gondolta, és azzal kifordult a gyógyszertár ajtaján.
A Pharma Cloud vizsgálata szerint átlagosan 15% azon vásárlások aránya a nyitott polcos gyógyszertárakban, mely kosarak csak egyéb termékeket tartalmaznak, azaz RX és OTC készítményeket nem. Ez a 15% azon szabadáras készítmények köréből kerül ki, melyek forgalmát tekintve a patika a szabadpolcos értékesítési modellben piaci versenyben vesz részt a fogyasztókért, egyebek mellett a drogériákkal és az élelmiszerboltokkal. A Pharma Cloud SzabadKassza szolgáltatásának szlogenje, A mindennapi vásárlás élménye a patikában éppen erre a versenyhelyzetre utal.
A vásárlói élmény a mai digitalizációs és kiskereskedelmi trendek között nem csupán egy jól hangzó szólam, hanem a fogyasztók által elvárt értékesítési szempont. Az élményszerű vásárlás pedig az offline vásárlói térben az azonnal, a lehető legkevesebb interakcióval és kényelmi keretek között való „megszerezhetőséget” jelenti. A mai vásárlói igények egyik legjellemzőbbje az azonnaliság. A feladat sok, a nap viszont továbbra is csak 24 órából áll, és a fogyasztó a felgyorsult világban nem a vásárlásra szeretné fordítani a több időt. A cikk elején lévő kitalált történet valójában nem fikció. Mindennapi eset, de vajon hányan számolják az így elveszített vásárlóikat? A SzabadKassza nemcsak a fogyasztói kör megtartását, de az új vásárlóközönség bevonzását is elősegítheti. Az önkiszolgáló kasszánál történő vásárlás a gyorsaságon túl élményszerűséget is jelent, a bankkártyás fizetés pedig további előnyökkel növeli a vásárlási kedvet: biztonságosabb, gyorsabb, és a pandémia óta preferált is, emellett terjednek és igen kedveltek az okoseszközökkel való tranzakciók (telefon, okosóra). És ne feledjük, aki egy termékért szalad be, és nincs sorban álláshoz kötve, a polcok között más termékeket is a kosarába tehet, az önkiszolgáló kassza közvetve tehát addicionális vásárlást is generálhat. Az önkiszolgáló kasszával egy gyógyszertári vásárlásért már nem kell időt elkülönítenie a vásárlónak, nem kell beterveznie a heti, havi programjai közé, az azonnaliság, a gyors vásárlás élménye nyomán a patikai vásárlás is a spontán és a napi vásárlási rutin érzetét idézheti a fogyasztóban.
Mindezek együtt forgalomnövelő hatással bírnak, de a fogyasztói szempontokon túl a gyógyszertár belső igényeit is vizsgálhatjuk. A munkaerő-megtartás, a humánerőforrás-optimalizálás és a munkaerőt érintő költségek tekintetében is pozitív eredményeket generálhat.
A Pharma Cloud üzleti szolgáltatásainak új elemeként megalkotta hát a SzabadKassza üzleti koncepcióját, melyet a Szintézis Zrt.-vel való partnerség keretében kínál a gyógyszertárak számára.
— Egyre több a szabadpolcos koncepcióban működő gyógyszertár Magyarországon is, adataink szerint pedig az ilyen modellben dolgozó patikákban a lebonyolított vásárlások mintegy 15%-a nem igényel gyógyszerészi gondozást. Ezek a vásárlások tehát átcsatornázhatók az önkiszolgáló kasszákhoz is, mely vásárlási metódus az élelmiszerboltokban és drogériákban régóta kiemelkedő eredményekkel működik. A SzabadKassza szolgáltatásunk kialakításához azt a megbízható partnert választottuk, akivel más szolgáltatás terén már kialakult a gördülékeny együttműködésünk: a Szintézis Zrt.-vel a Pricer elektronikus polccímkék kapcsán is együtt dolgozunk, és az új üzleti megoldásunkhoz is ők biztosítják a hardvert, vagyis a kasszákat. A SzabadKassza új szolgáltatási elemünkkel, amivel a Pharma Cloud portfólióját szélesítettük, célunk, hogy még szélesebb palettáról választhassanak a patikák, ha az általunk kínált üzleti megoldásokkal szeretnék biztosítani a további nyereségességüket – nyilatkozta Varga Attila, a Pharma Cloud ügyvezető igazgatója a tököli átadóünnepségen.
— Úgy éreztem, hogy egy olyan partnerre van szükségem, aki a piaci változásokat rugalmasan kezeli, a gyógyszerészeknek a gyógyszertárban felmerülő igényeire gyorsan válaszol, és ilyen szempontból nagyon jó választás volt a Pharma Cloud – fogalmazott dr. Sike Anita. – Számomra a legfontosabb az együttműködésben ez a rugalmasság, hiszen, mondhatom büszkén, mindig újdonságokkal állok elő, és ezeket le kell követni a gyógyszertárban, ez akár hétről hétre, hónapról hónapra is megvalósulhat, ehhez szükséges az, hogy ez az együttműködés naprakész legyen.