A Business Dose a Pharma Cloud PATIKASZOFTVER c. havi kiadású hírlevelének sorozata, melyben hónapról hónapra olyan, üzleti döntéseket támogató témákról olvashatnak, melyek segíthetnek egy gyógyszertári gazdálkodás rövid, közepes és hosszú távú stratégiájának tervezésekor, valamint különféle ötletekkel és szempontokkal hozzájárulhatnak a nyereségességhez és a sikeres piaci fejlődéshez. A sorozat második része a szabadáras termékek árazásához nyújt gyakorlati tanácsokat.

Fogyasztói árképzés – a részletek

Ebben a bejegyzésünkben gyakorlati tanácsokat nyújtunk a szabadáras termékek árazását illetően. Ahhoz, hogy a patikai ügyviteli szoftverünk a megfelelő árréssel árazza a termékeinket, és ez hozzásegítsen minket az általunk elvárt fedezethez, egyrészt szükséges saját koncepció kialakítása, másrészt szoftverkezelési ismeretek e koncepció megvalósításához.

  1. Saját koncepció

A gyógyszertárakban manuális árazáskor jellemzően degresszív árrésfüggvényt alkalmaznak, de sok esetben jellemző még a lineáris árrésfüggvény is. Mindkét módszernek egyaránt van előnye és hátránya is, melyeket érdemes ismernünk.

  • A lineáris függvény hátrányai:
    • túl magas haszonkulcs »»  a magasabb beszerzési árú termékeink fogyasztói árai irreálisan magasak lehetnek (lehetséges következmények: kisebb fogyás, negatív vásárlói tapasztalat),
    • alacsony haszonkulcs »» az alacsonyabb beszerzési árú termékeink fogyasztói árai túlságosan alacsonyak lehetnek (lehetséges következmények: bevétel- és árréstömeg- elmaradás).

 

  • A degresszív függvény hátránya:
    • az úgynevezett fűrészfogak »» ha nem figyelünk a sávok megfelelő elválasztására, átvezetésére, akkor a sávok határánál elhelyezkedő termékek esetében árrés-elmaradás, visszaesés keletkezhet.

Minden gyógyszertár egyedi mikrokörnyezettel rendelkezik:

  • más a vásárlóközönség összetétele,
  • eltérő a lokáció (például: szakrendelő mellett, vagy lakóövezeti, esetleg bevásárlóközpontban lévőgyógyszertár),
  • eltérő termékportfóliók,
  • mások az alkalmazott törzsvásárlói rendszerek,

…és sorolhatnánk még.

Ezeket a jellemzőket is hasznos lehet súlyozni – melyik mit jelent, és milyen mértékben, hogyan érdemes figyelembe vennünk. Érdemes olykor esetleg egy időre megállni, eltávolodni a mindennapi tevékenységünktől és átgondolni döntéseinket, stratégiánkat, netán változásokat eszközölni a meglévőben. Mindenképp érdemes a saját koncepciónkat megtalálnunk és aszerint, tudatosan áraznunk, hiszen ez a sikeres vállalkozás egyik alappillére.

 

2. Technikai részletek. Mire érdemes odafigyelni?

  • Mi legyen az árképzés alapja?
        • Utolsó beszerzési ár. Az utolsó beszerzési ár a termékek legutolsó bevételezésben rögzített nettó beszerzési árát jelenti.
        • Súlyozott beszerzési ár. A súlyozott beszerzési ár a mennyiségtől, beszerzésektől és értékesítésektől függően, időrendben számított érték. Tehát az ügyviteli szoftver minden bevételezéskor a raktáron található készletértéket összeadja a bevételezésre kerülő értékkel, és a bevételezés utáni készlettel elosztva megadja az új súlyozott beszerzői árat.
        • A preferált szállító listaára. Az alapértelmezett szállító árai opció egy kiválasztott szállító nettó listaárait jelenti.

 

  • Állítsuk be a használni kívánt haszonkulcsot!
        • A haszonkulcsot gyakran hívjuk így is: árrés % alulról. Patikai szoftverünk a megadott értékkel fogja majd számolni a cikkek nettó fogyasztói árait.
        • Az ún. árrés % felülről mindig egy alacsonyabb értéket jelent, hisz itt a nettó árréstömeget a nettó eladási árral osztjuk (majd szorozzuk százzal).
        • Haszonkulcsot jellemzően be lehet állítani cikk szinten, de akár cikkcsoport szinten is.
        • Elterjedt a sávos árrés beállítás, amikor az alkalmazott haszonkulcs nem adott cikkre vagy cikkcsoportra vonatkozik pusztán, hanem a szoftver figyelembe veszi, melyik sávba esik a cikkek beszerzési/listaára. Ilyenkor lehetőségünk van % és/vagy Ft árrést alkalmazni.

 

  • A szabályok érvényesítése
        • A beállított árrések érvényesítése történhet alkalmanként a bevételezéskor, vagy a meglévő készleteinkre vonatkozóan tömeges árazással is.
        • A programok jellemzően felhívják figyelmünket érvényesítés előtt arra, hogy a cikkek árai miről mire fognak módosulni az érvényesítést követően. Jól láthatóan jelzik, minek fog például csökkenni a fogyasztói ára és ezt akár elkerülendő, lehetőséget biztosítanak a végrehajtás mellőzésére.
        • 1-1 termék esetében, amennyiben szeretnénk a koncepciónktól eltérő – nem az egyedi árréssávok által képzett – egyedi fogyasztói árakat megadni, arra is van lehetőségünk.

 

  • Fogyasztói árak karbantartása napi bevételezéskor
        • A cikkek napi bevételezése során a szoftverek különböző módokon – például színekkel vagy nyilakkal – jelzik a felhasználó számára, hogy az adott cikkeknek negatív, alacsony vagy épp magas az árrése az általunk elvárthoz képest. Ezeket az értékeket, árrés sávokat ezért érdemes már korábban beállítani. A cikkek árait egyesével is változtathatjuk, de a szoftverek általában lehetőséget biztosítanak arra, hogy adott paraméterezés által ezt a program maga végezze el tömegesen, hisz egy-egy bevételezés során ez akár több száz terméket is jelenthet.
        • FONTOS:
            • A mai változó gazdasági környezetben a cikkek szállítók által adott beszerzési árai akár naponta változhatnak.
            • Amennyiben egy gyógyszertárban több kolléga is jogosult a fogyasztói árak képzésére, érdemes lehet a tevékenységet összehangolni, hogy a fogyasztói árak karbantartása minél kisebb szórást eredményezzen.

 

Ahogy a fenti rövid összefoglalóból is látszik, az árképzés egy fajsúlyos, a vállalkozásunkra jelentős hatást gyakorló terület, amit prioritásként kell kezelni. Bonyolult, mert egyrészt rengeteg változó van az egyenletben, másrészt a minket körülvevő gazdasági környezetben nem engedhetjük meg, hogy statikus tevékenységként tekintsünk rá. Folyamatos odafigyelést, törődést és fejlesztést igényel.

A Pharma Cloud Kft. ezért is döntött úgy, hogy egy szoftveres üzleti szolgáltatás, az Intelligens Árazó® segítségével támogatja ügyfeleit a megfelelő eredményesség elérésében. Amennyiben úgy érzi, hogy szüksége lehet erre a szakértelemre, szoftveres támogatásra, szeretné átlátni a patika eredményességét, vagy csak kíváncsi a szolgáltatásra, keresse a Pharma Cloud ügyfélszolgálatát!

ugyfelszolgalat@pharmacloud.hu

06 1 436 9931