Beszéljünk újra az EESZT-felhasználó
és a MobilToken regisztrációról!
Sok kérdés érkezik az EESZT különböző felületein történő regisztrációkkal kapcsolatosan. A témák örökzöldek, dr. Gyarmati Kinga Gyógyszerészszakmai vezető összeállítása most végigvisz a két leggyakoribb regisztráció lépésein.
Az elmúlt hetekben több partnerünk is kérte ügyfélszolgálatunk segítségét új munkatárs regisztrációjában az EESZT ágazati portálján, valamint a MobilToken applikáció beállításában. Sok esetben akkor derül ki, hogy az új kolléga vagy még nincs regisztrálva az EESZT ágazati portálján, vagy új eSzemélyi igazolványa van, ami átvételkor a kormányablakban nem került aktiválásra, amikor a vezető az intézményi V-mátrixban szeretné dolgozóját felvenni. Az alábbiakban az új eSzemélyi igazolvánnyal bejelentkező kolléga regisztrációját és a MobilToken regisztráció lépéseit szeretném bemutatni, segítséget nyújtva a feladat elvégzéséhez.
2017. november 1-én indult el Magyarországon az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatás Tér (EESZT). Az indulásakor a felhasználók csak és kizárólag elektronikus személy igazolványt használtak. Az elmúlt, közel 6 évben az EESZT fejlesztői folyamatosan monitorozva a lakosság és az egészségügyi szakemberek igényeit, fejlesztéseket hajtottak létre a felületen. Ennek részeként fejlesztették ki az Állami Egészségügyi Ellátó Központ (ÁEEK) szakemberei az EESZT MobilToken alkalmazást is, melynek segítségével a szakmai felhasználók a személyi igazolvány használata nélkül is be tudnak lépni a Térbe. Az egészségügyi adatok védelme érdekében elengedhetetlen, hogy az EESZT-ben található adatokhoz csak megfelelő biztonsággal azonosított felhasználók férjenek hozzá. Az egészségügyi dolgozók esetében ehhez eddig két dologra volt szükség: az elektronikus személyi igazolványra és a hozzá tartozó hatjegyű PIN kódra. A MobilToken alkalmazás segítségével ezeket a rendszerbe beazonosított mobiltelefonunkkal és a hozzá tartozó hatjegyű PIN kóddal tudjuk kiváltani.
Első körben nézzük meg, hogyan történik az eSzemélyi igazolvány aktiválása.
- Szükség van egy internetkapcsolattal és személyi igazolvány leolvasóval rendelkező munkaállomásra. Ez lehet szerver vagy officinai munkaállomás.
- Szükséges az eSzemélyi igazolvány és a kormányablakban kapott, az aktiváló kódot tartalmazó boríték
- Ezek után lépjünk fel a EESZT ágazati portáljára a https://portal.eeszt.gov.hu/hu/bejelentkezes-eszig
-
- Felhasználónév a végzettségünkből és az alap nyilvántartási számunkból képződik. Ez gyógyszerészek esetén: G és az alap nyilvántartási szám, a gyógyszertári szakasszisztenseknél: S és az alap nyilvántartási szám.
Az alap nyilvántartási szám a Működési Nyilvántartási Igazolvány jobb alsó sarkában található. - Indítsuk el a regisztrációt. A lépések egymás után, folyamatosan mennek végig.
- Felhasználónév a végzettségünkből és az alap nyilvántartási számunkból képződik. Ez gyógyszerészek esetén: G és az alap nyilvántartási szám, a gyógyszertári szakasszisztenseknél: S és az alap nyilvántartási szám.
- Ha végigmentünk a fenti lépéseken, akkor a dolgozó eSzemélyi igazolványa aktiválása megtörtént. Ezt követően a gyógyszertár V-Mátix adminja hozzá tudja rendelni az intézményhez a dolgozóját. Ezt a fenti folyamatot, abban az esetben is kötelező elvégezni, ha a dolgozónak eSzemélyi igazolvány cseréje történt, és a kormányablakban nem történt meg az aktiválás.
Ezt követően, a továbbiakban a MobilToken regisztráció lépéseit nézzük át.
- Az első és kihagyhatatlan lépés: az elektronikus személyi igazolványunk és az EESZT portálra bejelentkezéshez szükséges felhasználónév és jelszó! Ezek nélkül nem tudunk regisztrálni!
- Szükségünk lesz egy internetkapcsolattal és személyi igazolvány leolvasóval rendelkező munkaállomásra. Ez lehet szerver, vagy officinai munkaállomás.
- Android vagy iOS rendszerrel, internetkapcsolattal és kamerával rendelkező mobiltelefonra.
- Töltsük le és telepítsük a mobiltelefonunkra az EESZT MobilToken alkalmazást:
- Megtörténtek az előkészületek, készen állunk a regisztrációra. Lépjünk fel az általunk használni kívánt munkaállomásról a https://portal.eeszt.gov.hu/hu/bejelentkezes-eszig
- Helyezzük be az elektronikus személyi igazolványunkat a számítógép leolvasójába.
- A bejelentkezéshez adjuk meg az EESZT ágazati portáljának használatához szükséges felhasználói nevünket. Ez gyógyszerészek esetén: G és az alap nyilvántartási szám, a gyógyszertári szakasszisztenseknél: S és az alap nyilvántartási szám.
- A személyi igazolvány leolvasóján üssük be az EESZT bejelentkezéshez szükséges hatjegyű PIN kódot.
- A legördülő menüből válasszunk ki az egészségügyi intézményt. Annak a felhasználónak, aki több intézményben, szolgáltatónál is dolgozik, elég az egyiknél elvégeznie ezt a regisztrációt.
- A sikeres belépést követően a menüben kattintsunk a Mobilalkalmazások menüpontra.
- A jobb oldalon kattintsunk az Új regisztráció
- A regisztráció következő lépéséhez az EESZT MobilToken alkalmazásnak telepítve kell lennie a telefonunkra. Ha ez rendben van, akkor kattintsunk a Tovább
- Indítsuk el a telefonunkon az EESZT MobilToken alkalmazást, és adjuk meg az EESZT használatához szükséges felhasználónevünket. A Tovább a QR kód olvasásához gomb megnyomása után engedélyezzük az alkalmazás számára a készülék kamerájának használatát.
- A mobiltelefonunk kamerájával keressük meg a számítógép képernyőjén található QR kódot.
- Amennyiben valamilyen technikai probléma miatt nem sikerül a QR-kód lefényképezése, lehetőség van kódra váltani.
- A QR-kód beolvasását követően a telefonunk kijelzőjén egy kódot kapunk, melyet be kell gépelnünk a számítógépen az EESZT portáljára is. Ez csak a viszont-azonosításhoz szükséges, nem kell megjegyeznünk. Ha beírtuk, kattintsunk a Tovább gombra.
- A következő lépésben meg kell adnunk egy hatjegyű PIN kódot, melyet a telefonos applikációhoz fogunk használni.
- Ezzel a regisztrációt sikeresen befejeztük, kijelentkezhetünk a portálról.
Mobiltoken használata a patikai szoftverben
- A gyógyszertári szoftverben indítsuk el az officinai alkalmazást, és a bejelentkezési lehetőségeknél válasszuk ki az EESZT MobilToken használatát.
- Indítsuk el a mobiltelefonunkon az EESZT MobilToken alkalmazást. Gépeljük be a regisztráció során általunk korábban megadott hatjegyű PIN kódot. Ne lepődjünk meg, a számok minden alkalommal más sorrendben jelennek meg!
- Az alkalmazás által adott hatjegyű számot írjuk be a gyógyszertári program megfelelő mezőjébe, és lépjünk be az EESZT-be. Fontos! A generált hatszámjegyű kódot 60 másodpercen be kell írnunk. 60 másodperc után lejár, és újabb kódot kell kérnünk.
Szeretném felhívni a figyelmüket arra, hogy egy telefonkészülékhez csak egy felhasználói profilt lehet hozzákapcsolni, egy adott telefonnal csak egy ember tud bejelentkezni az EESZT-be, valamint egy felhasználónak csak egy telefonja lehet regisztrálva.
A regisztrált készülékkel történjen bármi – lopás, törés, az EESZT felületéről a regisztrációját törölni kell! Ameddig ez nem történik meg, a felhasználó nem tud új készüléket regisztrálni.
Amennyiben a regisztráció során bármilyen probléma adódik, vegye fel a kapcsolatot az EESZT Helpdeskkel az alábbi elérhetőségek egyikén:
Telefon: +36 1 920 1050
E-mail: helpdesk.eeszt@okfo.gov.hu